Wniosek o nadanie numeru PESEL
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
-
Listownie, drogą pocztową -
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
-
Pocztą -
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
- Wniosek o nadanie numeru PESEL wnioskodawca składa na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy zawierający wskazanie podstawy prawnej zobowiązującej wnioskodawcę do posiadania nr PESEL.
- Dowód osobisty lub paszport obywatela polskiego, a w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.
- Dokumenty potwierdzające dane zawarte w pkt. 3-5 wniosku - jeżeli są dostępne (polski akt urodzenia, polski akt stanu cywilnego wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku).
Komórka organizacyjna
Opłaty
- Usługa nadania numeru PESEL jest bezpłatna.
- 17 zł w przypadku udzielenia pełnomocnictwa. Opłacie nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu oraz pełnomocnictwa złożone w sprawie wydania zaświadczenia zwolnionego z opłaty w trybie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
-
Płatne w kasie urzędu lub na konto nr 28 1240 3350 1111 0000 3540 2132 (Bank PEKAO S.A.).
Termin i sposób realizacji
- Niezwłocznie z chwilą złożenia wniosku.
- Urząd wydaje powiadomienie o nadaniu numeru PESEL.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2023 r. poz. 497z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL,
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego,
Tryb odwoławczy
Tryb odwoławczy nie przysługuje.
Dodatkowe informacje, uwagi
O nadanie numeru PESEL z urzędu występują odpowiednio:
- kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia dla dzieci urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały lub czasowy w stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o ewidencji ludności, z wyjątkiem dzieci, o których mowa w pkt 1;
- organ gminy właściwy do realizacji wniosku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o ujęcie w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców, po wydaniu pozytywnej decyzji w tej sprawie w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy;
- organ wydający polski dokument tożsamości - w stosunku do osób, o których mowa w art.7 ust.1 pkt.2 ustawy o ewidencji ludności;
- organ wydający dowód osobisty - w stosunku do osób, o których mowa w art.7 ust. 1 pkt. 1 ustawy o ewidencji ludności;
- organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy - w stosunku do osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany w pkt 1-3.